Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Ús del mòbil durant la conducció.

Ús del mòbil durant la conducció.
23 des

Ús del mòbil durant la conducció.

Per què l’ús del mòbil durant la conducció és quelcom que distreu i pot produir que tinguem un accident sense adonar-nos-en? Per poder parlar d’això, cal entendre el cervell humà i com funciona.

Sabem que el cervell està format per quatre lòbuls principals que són l’occipital, el parietal, el frontal i el temporal. Cadascuna d’aquestes parts té una funció concreta. Així doncs, per exemple, el lòbul temporal s’encarrega de la memòria de la persona, la part afectiva i el reconeixement; el lòbul occipital, s’encarrega principalment del sentit de la vista; el lòbul parietal és l’encarregat de processar totes les dades o informació rebuda pels sentits del cos, emetent un missatge complex (que integra tota aquesta informació) al lòbul frontal, essent aquest el que s’encarrega de planificar, organitzar i prioritzar, en base aquesta informació rebuda, les diferents accions a executar, amb major o menor atenció.

Quan realitzem diverses tasques alhora, el lòbul frontal és el que selecciona la informació que li sembla més rellevant a tractar, i el posa en primer pla, és a dir, en el focus principal d’atenció. A mesura que realitzem tasques amb freqüència, el cervell les mecanitza i, per un concepte d’estalvi d’esforç, van passant a un segon pla.

L’exemple més clar és el moment d’aprendre a conduir. Quan agafem el cotxe per primera vegada, el nostre cervell està més atent al trepitjar l’embragatge, a fer el canvi de marxa quan toca, posar l’intermitent, etc. Amb l’experiència, canvia la nostra forma de conduir i ho fa fins i tot inconscientment, requerint poca atenció la part mecànica del canvi de marxes i l’ús del volant i enfocant més l’atenció al que succeeix en l’entorn del vehicle.

Què passa quan ens truquen o truquem per telèfon? Abans de passar a respondre a aquesta pregunta, és interessant explicar els tipus d’atenció que mantenim durant la conducció. Es pot dir que els tipus d’atenció durant la conducció són tres, bàsicament, l’atenció selectiva, que es dona quan el conductor es centra en algun aspecte del que s’està produint a la via mentre circula, per exemple, els senyals de trànsit, cosa que fa el cotxe que ens precedeix en una via urbana, etc. ; l’atenció mantinguda, que es dona en el moment en què el conductor manté l’atenció al llarg del temps, per exemple durant la conducció en una autovia; i l’atenció dividida que es dona en el moment en què es presta atenció a diversos estímuls alhora, que es dona clarament a l’hora de realitzar un avançament, on hem de prestar atenció als vehicles que venen per davant i fer càlculs mentals sobre les diferents velocitats dels mateixos, mirar cap enrere per veure que no ha començat cap altre vehicle aquest procés d’avançar i prendre decisions concorda amb totes aquestes informacions.

En els primers moments d’una trucada telefònica, la conversa fa que l’atenció estigui dividida, entre la conversa i la carretera i, si afegim que circulem per carreteres conegudes, quantes vegades ens ha passat que no recordem per on i hem anat quan arribem a destí? Això ens passa perquè hi ha una part automatitzada que el cervell li presta la mínima atenció mentre l’executa, dirigint la major part de la mateixa a la conversa, volent entendre el que ens diu l’interlocutor, donant contestacions segons es requereix, etc.

A poc a poc, el que era una atenció dividida, es converteix en una atenció selectiva selectiva dedicada a la conversa, perdent d’una banda la capacitat de processar altres estímuls o esdeveniments del nostre entorn i d’altra banda reduint també, la capacitat de presa de decisions reactiva en funció del que passa. Tot plegat implica un augment en els temps de reacció, arribant fins i tot a anul·lar-los.

Hi ha un estudi realitzat a la Universitat de Carnegie Mellon, que mostra com l’activitat cerebral del lòbul occipital (encarregat de la visió) i el lòbul parietal (responsable de rebre els estímuls sensorials) disminueixen fins a un 37% quan mantenim una conversa per telèfon mòbil. Fins i tot, el cervell pot patir ceguesa per desatenció, impedint-li reaccionar adequadament a estímuls exteriors com els de la ruta, vianants i ciclistes.

S’apropen dates en les quals anem a circular per carreteres amb molt de trànsit, per això cal posar tots els sentits en el que portem entre mans i no deixar-nos distreure pel mòbil, d’aquesta manera podrem gaudir d’uns Nadals en família.

Departament Prevenció de Riscos Laborals Activa Mútua

Realitzar un comentari