Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Prevenció sana, connexió vital. Activa la teva salut.

Prevenció sana, connexió vital. Activa la teva salut.
24 set

Prevenció sana, connexió vital. Activa la teva salut.

Avui dia resulta inqüestionable que la malaltia cardiovascular no només és una preocupació social sinó també una realitat empresarial.

Dels 210.000 milions d’euros estimats en cost social i econòmic per a la Unió Europea, ni més ni menys que el 26% s’atribueix a productivitat perduda.

Sens dubte més important, encara és, aprofundir l’aspecte humà que incideix en aquesta pèrdua, en gran quantitat de casos, traduïda a una disminució de la qualitat de vida i també de la durada d’aquesta.

Paradoxalment, tot i aquesta gran incidència, en l’àmbit laboral, la major part de les persones treballadores no perceben la importància de la prevenció (tant a títol individual com col·lectiu) i això que les dades són, com a mínim, preocupants. A Espanya aquest tipus de patologies representen actualment el 29,4% de les defuncions, sent per tant la primera causa de mort i situant-se, segons fonts obtingudes en l’any 2015 de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i de l’Organització Mundial de la salut (OMS) per davant dels accidents de trànsit i de malalties com el càncer o les relacionades amb el sistema respiratori.

No només això, a més, les previsions a futur no són en absolut encoratjadores, la mateixa OMS estima uns 25 milions de morts causades per malalties cardiovasculars per a l’any 2030, a nivell mundial.

Però parlem de l’avui. Com ja he comentat, actualment, la causa del major nombre de morts són les malalties cardiovasculars com l’angina de pit, l’ictus o l’infart agut de miocardi.

Aproximadament 30.000 persones moren cada any a Espanya per parada cardiorespiratòria.

Cridaner és també el cas de l’ictus: tal com informa l’associació “Fre al ICTUS”. Les seves conseqüències originen un cost (personal, social i laboral) que suposa el 6% de la despesa pública sanitària del total del país (primera causa de discapacitat en l’adult). Tot i això, més del 60% de la població no és capaç d’identificar cap símptoma d’ictus i menys del 50% acudiria a l’hospital. Si s’extrapola a l’àmbit laboral, un de cada dos treballadors o treballadores de qualsevol organització no disposa d’informació sobre aquesta patologia.

Davant aquesta preocupació i amb motiu de la celebració del pròxim 29 de setembre, del Dia mundial del Cor, a Activa Mútua, complint amb el nostre compromís de promoure la seguretat i salut laboral, hem desenvolupat un seguit d’accions sota el lema “Prevenció Sana, connexió Vital “amb l’objectiu de sensibilitzar i conscienciar a les nostres empreses associades i autònoms adherits, generant una cultura de prevenció pel que fa a les malalties cardiovasculars.

Aquestes accions, vinculades a la promoció de la salut cervell-cardiovascular, consisteixen en sensibilització a través de la realització de cursos on-line de la Universitat Corporativa Activa Mútua (Suport vital bàsic i desfibril·lador extern automàtic DEA), jornades presencials, ús d’app específica i campanya informativa, oferint així, recursos d’afrontament davant situacions d’infart agut de miocardi i ictus, afavorint la prevenció mitjançant hàbits saludables, facilitant el reconeixement d’ambdues patologies per tots els nostres mutualistes, així com la forma correcta d’actuació en l’entorn laboral.

Per acabar, us recordo els consells que recomana la Fundació Espanyola del Cor per disminuir les malalties per causa cardíaca en el lloc de treball:

Per a les persones amb treballs sedentaris, com pot ser el desenvolupat en una oficina, es recomana aixecar-se i donar un petit passeig cada dues hores per estirar les cames.
En la mesura del possible menjar menjar saludable cuinat a casa. Si no queda més remei que acudir a restaurants, no hem de demanar sempre el mateix ni menjar en excés. Recordeu la importància de consumir fruita, verdura, llegum i peix.
El factor estrès també és important. No hem de portar-nos els problemes a casa, cal desconnectar.
I, finalment, però no menys important, com a norma general, intentar mantenir una vida sana, cuidant l’alimentació i realitzant exercici físic diàriament (almenys 30 minuts al dia). Per exemple, anar caminant a la feina o fer servir la bicicleta. Com va dir Edward Stanley “aquells que pensen que no tenen temps per a l’exercici, tard o d’hora tindran temps per a la malaltia”.

 

Javier Vega Molpeceres, tècnic superior PRL

Realitzar un comentari